اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

درباره تلسکوپ فضایی «اقلیدس» که برای کشف ماده تاریک به فضا پرتاب شد

  • کد خبر: ۱۷۲۳۰۵
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷
درباره تلسکوپ فضایی «اقلیدس» که برای کشف ماده تاریک به فضا پرتاب شد
راکت فالکون ۹ اسپیس‌ایکس شب گذشته فضاپیمای «اقلیدس» سازمان فضایی اروپا را با موفقیت از کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کرد تا یک تلسکوپ مهم با همین نام را روانه فضا کند.

به گزارش شهرآرانیوز -  تلسکوپ اقلیدس می‌خواهد درباره ماده تاریک و انرژی تاریک تحقیق کند و ببینند که این دو چگونه جهان ما را شکل داده‌اند.

تلسکوپ اقلیدس دیروز در حوالی ساعت ۱۹ به وقت ایران پرتاب شد تا این مأموریت علمی پراهمیت آغاز شود. فضاپیمای سازمان فضایی اروپا حالا در مسیر نقطه لاگرانژی L۲ در میان زمین و خورشید قرار دارد. این تلسکوپ درنهایت پشت به خورشید در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری زمین قرار می‌گیرد تا رصد‌های خود را شروع کند.

البته تقریباً حدود یک ماه طول خواهد کشید تا اقلیدس به نقطه مدنظر خود در L۲ برسد. علاوه‌براین، حدود دو ماه دیگر زمان لازم است تا آزمایش‌ها و فرایند کالیبره‌سازی تمام شود و این رصدخانه فضایی شروع به کار کند.

مأموریت تلسکوپ فضایی اقلیدس چیست؟

درباره تلسکوپ فضایی «اقلیدس» که برای کشف ماده تاریک به فضا پرتاب شد

سازمان فضایی اروپا می‌گوید: «مأموریت اقلیدس می‌خواهد از دو جزء اسرارآمیز از جهان ما پرده بردارد: ماده تاریک و انرژی تاریک. درک نقش این دو موجود پُررمزوراز به ما کمک خواهد کرد تا به یک سؤال بنیادی پاسخ دهیم: جهان از چه چیزی ساخته شده است؟»

این سازمان می‌گوید فضاپیمای آن‌ها شامل یک تلسکوپ پیشرفته با اپتیک‌های نوآورانه و ابزار‌های علمی نزدیک به فروسرخ است. اقلیدس می‌تواند میلیارد‌ها کهکشان را از فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری تشخیص دهد تا بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی جهان را بسازد. ما درحال‌حاضر تنها حدود ۵ درصد از جهان را می‌شناسیم.

هدف این مأموریت خلق نقشه‌ای جامع و پرجزئیات از آسمان شب و فضای بین اجرام است. یکی از سؤالات مهمی که اخترشناسان با آن روبه‌رو هستند، این است که ماده تاریک چگونه در این فواصل بزرگ بین کهکشان‌ها توزیع شده و رابطه آن با انبساط کیهان چیست.

اقلیدس نام یک ریاضی‌دان مشهور یونانی بود که در حدود سال ۳۰۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرد. اقلیدس به پدر هندسه معروف است.

منبع: 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->